Diferenţa dintre UX şi UI.
Implementare şi beneficii




11.06.2021
 



Diferenţa dintre UX şi UI. Implementare şi beneficii

UX şi UI au devenit deja termeni uzuali în marketingul digital. Sunt ca Yin şi Yang în ceea ce priveşte funcţionalitatea şi estetica unui website sau a unui material de brand. De ce sunt atât de importanţi în definirea unei amprente digitale corecte, care să ajute brandul să-şi îndeplinească obiectivele în mediul online? Pentru că ele şlefuiesc prima impresie a unui utilizator în interacţiune cu pagina ta.

Nevoia unui specialist UX/UI care să definească un mediu virtual cât mai atrăgător şi mai simplu de folosit se explică în contextul în care aproape orice brand are şi un website sau materiale digitale, însă nu orice brand are unele de calitate, care să ţină utilizatorii acolo şi să le explice dintr-o privire mesajul principal. Serviciile de UX şi UI perfecţionează un material astfel încât el să poată converti vizitatorul la următorul pas în user’s journey.

diferenta dintre UI si UX Ce înseamnă UX?

UX este acronimul de la user experience şi are ca obiectiv principal construirea unui wireframe cât mai fluid pe website sau pe alt material, astfel încât lead-ul să parcurgă rapid şi uşor întreaga informaţie, iar la final să ştie ce trebuie să facă în continuare. Într-o lume fără digital, ar putea fi arhitectul care se asigură că imobilul este compartimentat corect pentru a elibera culoarele de trecere, pentru a avea cât mai multă lumină naturală şi pentru a rezista oricărui risc exterior.

Proiectul începe de obicei cu partea de UX. Task-urile incluse în acest segment se referă la analiza datelor calitative şi cantitative disponibile despre website, cercetarea posibililor utilizatori pentru a preîntâmpina nevoile, dorinţele şi pretenţiile lor, dar şi la conturarea unor profile de buyer persona raportate la clienţii ideali. În continuare, specialistul UX dezvoltă traseele pe care lead-urile le parcurg pe site în funcţie de obiectivele fiecărui marketer, marchează declanşatori pentru fiecare acţiune a posibililor clienţi şi creează un wireframe care să simplifice informaţiile, dar care să nu plictisească vizitatorii.

Totul începe de la ideaţie (brainstorming, moodboarduri, referinţe). Urmează pasul prototipării (simularea cât mai aproape de forma finală), apoi testarea şi publicarea website-ului. Procesul este unul continuu, proiectul este optimizat constant conform feedback-ului şi modului cum utilizatorii interacţionează cu paginile.

Ce înseamnă UI?

După definirea unui “schelet” prin UX, e rândul UI să apară în scenă şi să finiseze detaliile. User Interface (UI) are ca rol principal păstrarea unei estetici unitare, relevante pentru brand, atrăgătoare şi care să pună în valoare construcţia site-ului din spate. UI şlefuieşte modul cum sunt expuse mesajele, verifică dacă elementele vizuale se aliniază brand book-ului, simplifică grafic aranjarea informaţiilor şi aduce butoanele şi meniurile în cea mai potrivită parte a website-ului, în dimensiunea propice pentru a fi uşor de parcurs şi de navigat în pagină.

Misiunea departamentului sau specialistului UI este să creeze o grafică atât de intuitivă, încât totul să pară fără efort, natural, iar vizitatorii să urmeze viziunea marketerului, fără să-şi dea seama că sunt atraşi fix spre produsul hero sau spre promoţia lunii. Tehnicile moderne de grafică ajută specialistul UI să proporţioneze elementele astfel încât să existe suficient spaţiu alb pe ecran, iar pagina să nu pară aglomerată. Asta poate presupune ascunderea anumitor elemente, ce pot fi acţionate în sistem dropdown cu un click sau cu ajutorul hover, sau poate însemna şi eliminarea permanentă a unor elemente care se dovedesc inutile sau mai mult deranjante decât utile.

E important ca toate deciziile să fie luate în baza unui research serios, consultând brieful şi brand book-ul companiei.

Cum se va schimba website-ul tău după intervenţia UX/UI

O pagină în care s-a intervenit la nivel de UX/UI şi s-au făcut implementări punctuale pentru a îmbunătăţi funcţionalitatea şi estetica se va remarca întotdeauna. Şi asta pentru că rezultatul acestor servicii se reflectă într-un website:

● Interactiv - Paginile moderne nu se pot rezuma la elemente statice, cu fonturi demodate, aşezate ca într-o pagină Word. Site-ul trebuie să aibă o componentă interactivă. Dacă nu e chiar infotainment, măcar să aibă un slider dinamic, o opţiune de hover, o animaţie relevantă sau chiar un video de prezentare, care nu rulează însă automat.
● Responsive - Tendinţa de a optimiza conţinutul paginilor pentru orice tip de ecran este atât de importantă în momentul de faţă, ca multe website-uri încep să fie construite direct de la varianta de mobil, ce începe să domine majoritatea sesiunilor online. E important pentru un brand să se prezinte bine online, dar e şi mai important să se adapteze la orice mediu de afişare.
● Contrastant - Nu doar o grafică modernă, poate cu elemente izometrice sau cu imagini minimaliste ori cu mixed media, poate face site-ul memorabil. Culorile lui şi modul cum se îmbină impactează la fel de mult utilizatorul, iar contrastul este un concept cheie în realizarea oricărui vizual de bună calitate. Nu te orienta însă spre un contrast puternic, fii moderat în orice iniţiativă.
● Bine organizat - Organizarea ține atât de partea estetică (dimensiunea fonturilor, aranjarea mesajelor), cât şi de cea funcţională (informaţia trebuie compactată în fraze scurte, iar paragrafele trebuie să aibă suficient spaţiu alb).
● Optimizat - Google îşi schimbă des algoritmii, dar tehnicile SEO de bază trebuie implementate. Printre ele se numără identificarea şi integrarea unor cuvinte cheie în texte (în titlu, intertitluri, meta descrieri şi imagini), reducerea dimensiunilor pozelor şi popularea paginilor cu un număr suficient de texte.

Beneficiile serviciilor UX/UI

1. Reduc costurile

Investiția într-un design UX eficient reduce semnificativ costurile. E mult mai costisitor să ajustezi un website din mers, pe măsură ce analizezi comportamentul vizitatorilor ce ies tot mai mult din pagina ta. O cercetare iniţială şi o analiză din care să rezulte cea mai bună abordare grafică şi funcţională vor salva multe lead-uri pierdute şi vor contribui la o primă impresie ce va avea potenţialul de a genera noi posibili clienţi şi de a încuraja pe cei prezenţi să avanseze în user’s journey.

2. Cresc conversiile

Există nenumărate website-uri pe internet, dar foarte puține se disting faţă de restul. Cele mai lucrate sunt ușor de utilizat, informative și utile în soluționarea problemelor utilizatorilor. Paginile care au designuri prea complicate îşi pierd clienţii pe drum, pentru că în era digitalului, nimeni nu mai are răbdare să caute prea mult informaţia dorită. Natura noastră umană nerăbdătoare este testată pe internet. Dar atunci când website-ul livrează rapid datele căutate de utilizator, acesta nici nu va ieşi de pe pagină şi nici nu va influenţa negativ părerea altor vizitatori.

3. Contribuie la integritatea brandului

UX şi UI ajută credibilitatea unei companii. Când website-ul este realizat modern, cu atenţie la detalii, cu un flow natural, cu elemente vizuale care se regăsesc şi pe alte canale şi cu informaţii bine organizate din care mesajul reiese cu uşurinţă, atunci utilizatorul asociază acea pagină cu o companie serioasă, care investeşte în propria imagine şi are grijă de lead-urile sale, aşa cum se îngrijeşte şi de mediile digitale pe care operează. O primă impresie pozitivă ajută la integritatea brandului, pentru că oamenii prind încredere şi se simt ok să meargă mai departe în următoarea etapă a user journey-ului lor.

Chiar dacă UX-ul bun nu poate atrage clienți noi, cu siguranță simplifică păstrarea celor existenți.

4. Produc word of mouth

Un website bine dezvoltat încurajează share-ul pe canalele sociale, astfel încât reputaţia brandului să fie construită nu doar la nivel profesional, dar şi în mediile personale. Când un site arată bine, se mişcă bine şi livrează bine, are mari şanse să devină subiectul de discuţie din social media sau chiar dintr-o conversaţie offline care să genereze noi lead-uri.

5. Maximizează utilizarea resurselor

Cu un UX bun în spate, website-ul are mai puţine şanse să se prăbuşească, să piardă date sau să ajungă la un haos informaţional. Când conceptul de la care pleci e bine organizat, iar fiecare proces legat de pagină se supune unei proceduri clare, resursele sunt folosite uşor la adevărata lor valoare. Chiar şi navigarea în admin e mai simplă, când totul e la locul lui şi ştii exact unde să cauţi. La fel şi atunci când un plugin dă eroare, poţi interveni punctual asupra lui.

Ia legătura cu echipa Growth Agency şi să găsiţi împreună cea mai bună soluţie pentru că site-ul tău să ajungă la cea mai bună versiune a sa.